Liczba postów: 2,121
Liczba wątków: 247
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
1
W "Na Łódzkim bruku" jest informacja o tym pożarze. Do którego roku linia ta była obsługiwana przez parowóz?
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
W 1927r linia została zelektryfikowana, przeczytaj sobie link podany przez ok333.
Pozdr MJ
A pamięta ktoś starą krańcówkę "3" koło cmentarza na Zarzewiu ? Tory istnieja do dziś ale służą do spychania zepsutych składów czekających na pomoc. Istnieją w Łodzi tory po których nigdy nie przejechał żaden tramwaj. Przykład na ul Dąbrowskiego za wiaduktem od strony ŁSSE. Teramwaj miał jechać co najmniej do skrzyżowania Dąbrowskiego/Puszkina a mówiło się że w dalszej kolejności na Olechów. No cóz idea piękna ale na idei niestety się skończyło.... pozostały tory na ulicy i miejsca na przystanki na wiadukcie
Liczba postów: 524
Liczba wątków: 83
Dołączył: Nov 2006
Reputacja:
0
!6 Bis jeździło z placu Wolności na krancówkę przy Łagiewnickiej, Zgierską
[ Dodano: 20 Grudzień 2006, 13:14 ]
A krańcówka na Retkini?
Liczba postów: 789
Liczba wątków: 23
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
0
Nawiązując do zanikających torów do oczu rzuciły mi się szyny z Tramwajowej skręcające w oba kierunki ul. Tuwima - na Tramwajowej była zajezdnia.
A pamiętam jak jeździłem z dziadkami do Ozorkowa we wczesnych latach 80-tych (a może końcu 70-tych). W wagonie siedział kontroler sprzedający bilety, drzwi zasuwano ręcznie, a krańcówka w Ozorkowie nie była pętlą tylko dwoma rozchodzącymi się, ślepymi torami na których zawracał skład - z okien mieszkania pradziadków Targalskich widziałem jak tramwaje zawracały.
"[gdy zaś przyjech]al przed pyeć źssyadl krol y [spojrzał] w pyeć a Mar[chołt leżał na twarzy u pr]ogu y spu[ściwszy spodnie, pokazywał mu] rzyć iay[ca."
Weyssenburger 1514 r.
Liczba postów: 76
Liczba wątków: 1
Dołączył: Oct 2006
Reputacja:
0
Fidel o którą krańcówkę na Retkini pytasz są w tej chwili dwie;
jedna na końcu Wyszyńskiego - Najmłodsza oraz przy dzisziejszej ulicy Bandurskiego; była jeszcze jedna - już nie istniejąca przy straży pożarnej na Retkińskiej;
Ta przy Bandurskiego jeszcze w latach 80-tych była końcem trasy 12, a dalej jeździła 10, 8 i 20
Idziesz Czesiu? No to choodź!
Liczba postów: 524
Liczba wątków: 83
Dołączył: Nov 2006
Reputacja:
0
tyle to wiem a nawet pamiętam:-)). A ta przy bocianach to awaryjka, taka jak na zgierskiej
Liczba postów: 541
Liczba wątków: 110
Dołączył: Sep 2006
Reputacja:
0
archeo napisal :
Cytat: W wagonie siedzial kontroler sprzedajacy bilety ...
Archeo , to byl konduktor - pewnie sie przejezyczyles .Kanary to ,,oddzielna para kaloszy'' . Tez byli , choc na poczatku umundurowani . Potem i po cywilnemu.
Cytat: ...a krancowka w Ozorkowie nie byla petla , tylko dwoma rozchodzacymi sie , slepymi torami , na ktorych zawracal sklad. ...
To nie byly dwa ,,slepe'' tory , to byl tzw. ,,trojkat'' , ktory wtedy znajdowal sie przy koncowej stacji waskotorowki Ozorkow Miasto (doslownie o tzw. ,,rzut beretem'' ) . Trojkat ( z wkleslymi bokami ) - to swoisty rodzaj ,,weksla'' (niem. wechsel) z ,,przeciagnietymi'' ;-) wierzcholkami tak , by caly sklad mogl wjechac i po przelozeniu zwrotnicy , tylem wyjechac na kolejne ramie trojkata i po wjezdzie na trzecie ramie wyjezdzal juz przodem i juz po chwili podjezdzal na przystanek poczatkowy. Podobny trojkat , ale na stacji Lodz Fabryczna mozna znalezc na starych pocztowkach lodzkich .
Pozdrawiam
ok333
Liczba postów: 545
Liczba wątków: 129
Dołączył: Oct 2006
Reputacja:
0
Resztki starej trakcji elektrycznej możemy zobaczyć na ulicy Karoleskiej przy szpitalu
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Liczba postów: 789
Liczba wątków: 23
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
0
OK333 jasne że konduktor! Zresztą tłok był taki, że niektórzy wisieli w otwartych drzwiach, kontroler już by się nie zmieścił.
Co do krańcówki to o to mi chodziło, tramwaj wieżdżał w jedno ramię, zmiana zwrotnicy, motorniczy przechodził na koniec drugiego wagonu, gdzie był panel sterujący (w wersji uboższej), wjeżdżał tyłem na drugie ramie, zmiana drugiej zwrotnicy, przechodził znów na początek i wjeżdżał przodem na "tor do Łodzi".
Wąskotorówka żeczywiście była niedaleko, podobnie jak Bzura, która jednak nadal płynie jak dawniej, tylko kolor ma odmienny - przypominający wodę.
"[gdy zaś przyjech]al przed pyeć źssyadl krol y [spojrzał] w pyeć a Mar[chołt leżał na twarzy u pr]ogu y spu[ściwszy spodnie, pokazywał mu] rzyć iay[ca."
Weyssenburger 1514 r.
Ta krańcówka nazywa się weksel i występuje w dwóch odmianach
1) dwa tory schodzą się w jeden, ale tramwaj musi mieć panel sterowniczy jednakowy z obu stron;
2) taki jak opisał archeo.
Weksle zajmują mniej miejsca niż obecnie popularne pętle.
Pozdr MJ
Ps. Apropos słowa "krańcówka" jest to typowo łódzkie słówko, w innych miastach mówi się pętla lub przystanek końcowy/krańcowy. W Warszawie będąc zadałem pytanie jak dojechać na jakąś krańcówkę na Woli. Koleś wywalił na mnie gały i pyta się,: "że gdzie?"
Liczba postów: 2,121
Liczba wątków: 247
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
1
Jagoda ja mam podobne wspomnienia z Lublina - też tłumaczyłem jednemu tubylcowi o "krańcówkę"
Zresztą podobnie jest ze słowem "migawka"
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Liczba postów: 788
Liczba wątków: 192
Dołączył: Oct 2006
Reputacja:
0
krancówkę trolejbusu - jak mniemam?
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Liczba postów: 2,121
Liczba wątków: 247
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
1
Nie. Akurat chodziło o autobus linii 34
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Liczba postów: 524
Liczba wątków: 83
Dołączył: Nov 2006
Reputacja:
0
A spytajcie sie gdzieś w polsce gdzie kupisz migawkę:-))
|