Łódź Kaliska została wybudowana w 1902 roku ,w latach 90-tych została przebudowana i wygląda tak jak dziś. Przed remontem znajdował się tam stary wiadukt kolejowy ciosany z kamienia dziś możemy tylko oglądać jego fragmęty , wiadukt był jeszcze z czasów przedwojennych.
Chciałbym pokazać parę ciekawych obiektów na dworcu Łódź Kaliska nie dostrzeganych na codzień.
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Wiadukt , o ktorym pisze Grandi87 powstal na przelomie lat 1902/1903 w ciagu ul. Karolewskiej , ktora przebito przez Las Miejski troche pozniej. Wiadukt ten pokazany jest ( co prawda po zburzeniu w 1914 r ) w ksiazce Waclawa Pawlaka pt. ,,Na lodzkim bruku'' - Wyd.Lodzkie 1984 r. Jest tam tez foto zburzonej wiezy wodnej (cisnien) , ktora stala w okolicach dworca.
Wiecej fot dworca i samej linii w kierunku Kalisza mozna obejrzec tutaj :
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=668&okno=galeria&photoid=8168">http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=8168</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=668&okno=galeria&photoid=8168">http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... otoid=8168</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=668&okno=start">http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... okno=start</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=299&od=&do=&okno=galeria">http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... no=galeria</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=299&okno=galeria&g=10">http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... leria&g=10</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.warszawa1939.pl/strona_bez.php?kod=koleje">http://www.warszawa1939.pl/strona_bez.php?kod=koleje</a><!-- m -->
a tutaj ,,piesn przyszlosci''- polaczenie kolejoe dworcoe Fabrycznego i Kaliskiego (proj.)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.prorevita.pl/">http://www.prorevita.pl/</a><!-- m -->
Pamiętam dawny dworzec. Po schodach podszedłem do drzwi ale zastałem wielką kłódkę spinającą łańcuch i zakaz wejścia.Pamiętam też wiadukt - do końca przyciągał uwagę bo był w zagłębieniu terenu i tramwaje nurkowały do niego. Po ulewach zawsze był zalany.
"[gdy zaś przyjech]al przed pyeć źssyadl krol y [spojrzał] w pyeć a Mar[chołt leżał na twarzy u pr]ogu y spu[ściwszy spodnie, pokazywał mu] rzyć iay[ca."
Weyssenburger 1514 r.
Tez mam podobne wspomnienia - choc klodki nie , bo juz bylem ,,wyprowadzony''. Ale pamietam peletony Wyscigu Pokoju i obawy kolarzy i owczesnych sprawozdawcow - Tomaszewskiego i Tuszynskiego o krakse w tym ,,waskim gardle'' , z szykana w postaci szyn tramwajowych.
[ Dodano: 5 Listopad 2006, 22:42 ]
Tak sprofanowac Lodz Kaliska - jeden z trzech dworcow w stylu wiedenskim na DZW-K - to zdolna byla jedynie Organizacja TODT. Przyklad - Zamek Ksiaz.
ok333
PS.Pozostalymi dwoma dworcami byly : Dworzec Warszawa Kaliska ( wysadzony w 1915 przez wycofujace sie wojska carskie ) oraz dworzec Kalisz , zniszczony pezez zoldakow mkra H.Preuskera w 1914 eoku.
[ Dodano: 5 Listopad 2006, 22:43 ]
majora P. sorry
a ja wam chłopcy powiem ze miewałam zajecia z tym co zaprojektował łódz kaliska, w zasadzie sympatyczny facet, no ale projekt..... moze juz nie dodam nic od siebie tak na wszelki wypadek
Ciekawe jaka "myśl" przyświecała projektantowi?
Koncepcja chyba musiała być tak "ciekawa" że zupełnie niezrozumiała dla użytkowników.
"[gdy zaś przyjech]al przed pyeć źssyadl krol y [spojrzał] w pyeć a Mar[chołt leżał na twarzy u pr]ogu y spu[ściwszy spodnie, pokazywał mu] rzyć iay[ca."
Weyssenburger 1514 r.
Mowisz oczywiscie o ,,tforcy'' tego nowego ??? Szkoda , ze to nie byl Czesio Domaniewski ? :-D
W temacie o DZW-K zamieszcze historie linii i foty Kaliskiego (oczywiscie linki ).
Dworzec Kaliski to mój punkt przeładunkowy przez ponad 7 lat. Liceum i uniwerek.
Przez ten długi czas tak naprawdę nic nie zmieniło się na lepsze a tylko widziałem jak kolejne płytki na ścianach zaczynają odpadać. Po prostu ruina.
Jedyną ważną przebudową było wykończenie windy dla osób niepełnosprawnych na perony 3,4,5 od strony Poczty Głównej i wybudowanie plastikowych wiat w których początkowo były kioski a obecnie są poczekalnie dla pasażerów. Niby to chroni od wiatru ale czy daje ciepło?
A stary dworzec był taki ładny...
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte Scale Model Warehouse Polandsmwarehouse.pl
mi kaliski kojarzy sie z ptakami kótre ciagle lataja w srodku głównego hallu,(nigdy nie wiadomo na kogo padnie)
co do pana projektanta to jeden projekt nawet miałam okazje robic pod jego kierunkiem i w zasadzie całkiem niełzy wyszedł.
ale wiele anegdot krazy po uczelni, jak połamane nogi na kruchych stopniach itp....
Panie jagoda o ustrzeleniu pogadamy jak definitywnie zerwe kontakty z uczelnia, tak na wszelki wypadek
swoja droga podejrzewam ze i czasy nieciekawe były, bo ilez byłoby frajdy gdyby przebudwali dworzec, zachowujac stare historyczne elementy....
Otóż to!
A tak ani reprezentacyjny, ani piękny, ani użyteczny :-( :cenzura:
"[gdy zaś przyjech]al przed pyeć źssyadl krol y [spojrzał] w pyeć a Mar[chołt leżał na twarzy u pr]ogu y spu[ściwszy spodnie, pokazywał mu] rzyć iay[ca."
Weyssenburger 1514 r.