Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schrony w Jeleniu i Konewce
#1
Obiekty (kompleksy) znajdują sie ok 56 km od Łodzi na terenie Spalskiego Parku Krajobrazowego. Połozone sa od siebie w odległosci 6-7 km w lini prostej.Powstały w 1940 roku.Schrony głowne mają około 350 metrów długości.Były to schrony dla pociągów sztabowych.Jeśli ma ktoś zdjecia,schematy itp obiektów własnego autorstwa to prose o wrzucenie do tematu....

Położenie schronów w Jeleniu i Konewce na mapie
<!-- m --><a class="postlink" href="http://img133.imageshack.us/img133/292/konewkamapaha4.jpg">http://img133.imageshack.us/img133/292/ ... apaha4.jpg</a><!-- m -->

Schron i kompleks w Konewce:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://img132.imageshack.us/img132/6938/ortosz1ss3332126068wr9.jpg">http://img132.imageshack.us/img132/6938 ... 068wr9.jpg</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://img133.imageshack.us/img133/1212/ortosz1ss22202180106og5.jpg">http://img133.imageshack.us/img133/1212 ... 106og5.jpg</a><!-- m -->

Schron i kompleks w Jeleniu:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://img97.imageshack.us/img97/693/ortosz1ss329219080bk3.jpg">http://img97.imageshack.us/img97/693/or ... 080bk3.jpg</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://img146.imageshack.us/img146/3673/ortosz2ss24008250851yo6.jpg">http://img146.imageshack.us/img146/3673 ... 851yo6.jpg</a><!-- m -->

Pozdr ziomale
Odpowiedz
#2
Swego czasu krażyła legenda, ze owe obiekty mają jakieś podziemia i Niemcy tak sprytnie je zalali, ze nie możan z nich wody wypompować. A tymczasem niejaki Baśka w 48 h wypompował wodę z obiektu w Konewce (zdaje się) za pomocą dwóch małych pomp zakupionych w hipermarkecie! Podziemia owszem były ale nie takie na które wszyscy czekali a i bursztynowa komnata gdzieś wyparowała i cała legenda poszła w ..... Z tego co się orientuję przynjamniej jeden obiekt jest w rekach prywatnych (jeśli nie oba), a od zeszłego roku albo wcześniej) można je zwiedzać, jest tam jakaś mini wystawka fantów znalezionych w okolicy. (Informacje na temat tych obiektów pochodzą z zeszłego roku mogą mijać się z prawdą)
Pozdr MJ
Odpowiedz
#3
Troche info:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.bunkierkonewka.eu">http://www.bunkierkonewka.eu</a><!-- m -->
i
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.anlagemitte.bunkrowiec.com/">http://www.anlagemitte.bunkrowiec.com/</a><!-- m -->

Mam nadzieję że admin niepotraktuje tego jako reklame :-)
Odpowiedz
#4
Nie jestem Bocianem z forum Odkrywcy Smile. Wrzuć to też w dziale linki

Pozdrawiam

Gunship
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#5
Ok szefie ;-)
Fajni ludzie tutaj na forum są :-) Tylko ja jakiś spamer :-P
Odpowiedz
#6
pozwolę sobie dorzucić małą galeryjkę z Konewki i Jelenia. Stan na maj 2005r. Konewka nie była wówczas zagospodarowana.
Kilka innych fotek umieściłem tu: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.fortyfikacje.eksploracja.pl/fr_jelen_konewka.htm">http://www.fortyfikacje.eksploracja.pl/ ... onewka.htm</a><!-- m -->

[ Dodano: 5 Wrzesień 2006, 10:29 ]
O kurde Confusedhock:
Gunship - co żeś zmajstrował przy ustawieniach wysyłania grafiki? Na dysku było coś widać na zdjęciach, a tu widzę ciemność, ciemnośc widzę Confusedhock:
Sprawdź czy przypadkiem nie ma ustawionych jakiś magicznych ustawień biblioteki GD2. Niestety nie znam się na pbpbb by przemo.


Załączone pliki Miniatury
                                   
Odpowiedz
#7
Faktycznie Konewka jest zagospodarowana i za wstep sie placi jakies grosze...ale w jeleniu sa przywieszone tylko tabliczki informacyjne i wystrzatane zostaly smieci_mozna krazyc do bolu. wogole poszukiwania w tym rejonie trwaja trwaja ale forsa z nieba nie leci i nie zawsze sie da,poza tym niektore sciany sie nie poddaja nawet wysadzaniu wiec jeszcze sporo domyslow pozostaje zywych. (stan na czerwiec 2006)
Odpowiedz
#8
Ponton fajnie że się pojawiłeś 8-) Zarejestruj się :mrgreen:
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#9
Po dość dobrze już zagospodarowanym schronie kolejowym w Konewce, przyszła kolej na podobny, można powiedzieć, bliźniaczy schron obok stacji kolejowej w Jeleniu, w gm. Tomaszów.
Sprawy wziął w swoje ręce Juliusz Szymański, ten sam, który gospodarzy w Konewce. Znalazł sojusznika w osobie Marcina Szymańskiego (zbieżność nazwisk przypadkowa) tomaszowianina, tak jak i on zapaleńca na punkcie fortyfikacji.
Obiekt w Jeleniu zastali w gorszym stanie niż ten w Konewce. Złodzieje złomu wyszabrowali wszystko, co było do wyrwania, wymontowania i wycięcia. Schron kolejowy w Jeleniu dłużej pozostawał bez opieki, dostępny dla wszelkiej maści wandali i złodziei. Nowi gospodarze, bo tak ich można nazwać, postanowili zagospodarować schron do celów turystycznych, tak jak w Konewce. Zaczęli od usunięcia śmieci, oznaczenia miejsc niebezpiecznych we wnętrzu. Na zewnątrz umieścili tablice informacyjne i ostrzegawcze.
Do współpracy pozyskali grupę miejscowej młodzieży, która pomaga we wstępnych pracach porządkowych. Juliusz Szymański załatwił formalności związane z dzierżawą schronu z Nadleśnictwem w Smardzewicach, ponieważ schron jest usytuowany na terenie Lasów Państwowych. Dostał też „błogosławieństwo” od wójta gminy tomaszowskiej Ignacego Niedziałkowskiego, który jest rad, że bunkier będzie miał gospodarza, a gminie przybędzie atrakcja turystyczna o dużej skali. Promocja bunkra będzie też promocją gminy.
Roboty do wykonania jest huk. Po pierwsze trzeba rozpropagować obiekt w mediach (foldery już są), rozmieścić tablice informacyjne na drogach dojazdowych (jedna już jest). Trzeba też zamknąć obiekt wrotami na głównym wejściu i drzwiami na bocznych. W planie jest oczyszczenie torowiska wewnątrz tunelu.
Jest zamysł i obietnica jednego z mieszkańców Jelenia uruchomienia drezyny, która woziłaby turystów wewnątrz 355-metrowego tunelu. Problemem do rozwiązania jest oświetlenie wewnętrzne, na początek najprawdopodobniej z agregatu prądotwórczego. Wszystko to pociąga za sobą ogromne koszty, na które nie stać hobbystów zapaleńców, ale jak chcieć to móc i Szymańscy dopną swego. Ważne jest pozyskanie sojuszników, może z kręgu surwiwalistów, wspinaczy skałkowych (którzy już wykorzystywali schron do swoich celów), może tomaszowska organizacja „Strzelec” zechce korzystać z bunkra i okolic do treningów i ćwiczeń?
Schron kolejowy w Jeleniu leży na oznakowanym zielonym szlaku turystycznym długości 58 km. Rozpoczyna się w Tomaszowie, a kończy w Luboczy, w gm. Rzeczyca. Na tym szlaku są bunkry poniemieckie na tzw. linii Pilicy, jest carski trakt z Jelenia do Spały, są oba schrony kolejowe w Jeleniu i Konewce, są rezerwaty przyrody i pełne folkloru wsie naszego powiatu. Już teraz, każdego dnia schron odwiedza sporo turystów czy zwykłych wycieczkowiczów. Mogą korzystać z usług przewodnickich, wysłuchać historii obiektu, wypożyczyć latarki i kupić foldery i książki o schronach zwanych „Anlage Mitte”.
Ale to jeszcze nie wszystko. Panowie Szymańscy będą starali się rozwikłać tajemnice, które ciągle otaczają schron w Jeleniu. Są hipotezy, domysły, przypuszczenia, ale brak konkretów i materialnych dowodów. Z Szymańskimi nawiązał współpracę bełchatowski radiesteta, Edward Sarowski, który co by nie sądzić o radiestezji, ma osiągnięcia i może być pomocny w ustaleniu pewnych hipotez. Badania takie są potrzebne. Obecnie robione są przy pomocy wykrywaczy metali, a przydałyby się urządzenia o lepszych parametrach, takie jak georadary. Jest czego szukać, bo na przykład już ustalona duża moc zasilania energetycznego z trzech różnych źródeł (kabel podziemny z Tomaszowa a konkretnie z byłego Wistomu, agregaty w obiektach pomocniczych i turbina) znacznie przekraczają potrzeby samego schronu, starczałyby na 10-tysięczne miasto.
Podobnie jest z wodą ze studni głębinowych obok obiektu. Zbiorniki wody są za duże jak na sam schron. To samo dotyczy systemu wentylacji. Wiadomo, że bunkier posadowiony jest nad skałą (25 m od powierzchni). Czy tę skałę Niemcy drążyli, by zbudować tam jakieś pomieszczenia? Wypłynęła też stara i ciekawa sprawa odnalezionych kilkadziesiąt lat temu dużej ilości ludzkich szkieletów odkrytych pod warstwą ziemi przy budowie bocznicy i placu składowego pod drewno z wyrębu lasów obok torowiska kolejowego. Wtedy prokurator, na podstawie rozmów z mieszkańcami Jelenia doszedł do wniosku, że to szczątki żołnierzy niemieckich poległych w styczniowej ofensywie Armii Czerwonej w 1945 r. zebrane z okolicy i tam właśnie zakopane (bo nie pochowane).
Zebrano je wtedy do jednej skrzyni i zakopano gdzieś w okolicy tak, że dwa, trzy lata temu nie mogły ich znaleźć ekipy z niemieckiej fundacji „Pamięć”, zbierające szczątki poległych, by pochować na zbiorowym cmentarzu w Siemianowicach Śląskich.
Obecnie odżyła hipoteza, że mogły to być szczątki Włochów zatrudnionych przy budowie obiektów wojskowych, a następnie zamordowanych przez Niemców, by nie ujawnili tajemnic związanych z nieznanymi nam, nie odkrytymi częściami budowli.
Czy ty wszystko uda się hobbystom zapaleńcom ustalić i rozwikłać? Trzeba im tego życzyć, a obecnie podziwiać za ich pasje



artykuł Tit

pzdr MDM


PS. Ulżyło mi bo lubie byc erotomanką heheheh . zmiesciłam się w ilosci postów ;-)
Odpowiedz
#10
Byłem pod konieć listopada w Jeleni i Konewce z kumpem, który chce zrobić makietę kolejową Jelenia w skali "N" ( dla tych co nie wiedzą jest to najmniesza skala , poniżej H0 i TT) zamieszczam kilka zdjęć z wizyty. W Konewce jest teraz ekspozycja, trochę wykopanego z okolic złomu, makietka bunkra, sporo opisu okolic i historii działan wojennych. Ciekawostką jest to iż zdjeli w końcowej części drewnianą podłogę, a pod nią zachowało się oryginalne torowisko. Rewelacją by było gdyby stałą w nim np. sztabowa salonka!
W Jeleniu nic się nie dzieje ( w jednym z bunków świetnik niesprzedanych kwiatów po święcie Wszystkich Świetych). Były prowadzone wykopki, zostały odkryte postawy pod działka przeciwlotkicze.


Załączone pliki Miniatury
                   
Odpowiedz
#11
Hej dawno mnie nie byłoSmile

Wczoraj odwierdziłem oba obiekty i trochę mnie kilka rzeczy zastanawia. Po pierwsze zabudowania wokół samego schronu są trochę różne. czy to ma jakies znaczenie ze dwa podobne obiekty mają różne otoczenie? W Konewce znajduje się np ceglany komin, który wyrasta z ziemi i nie jest bezpośrednio przy jakiejś budowli. może mi ktoś wytłumaczyć ten sposób budowania? tego komina nie ma w Jeleniu. Albo padł łupem poszukiwaczy cegieł?
Co do samego zastosowania tego typu budowli to nie widzę specjalnie sensu ich budowania... w tym stadium w którym są. Osobiście skłaniam się ku myśli, że był to początek jakiegoś projektu, lub to że coś jest jeszcze nie odkryte, ale bardziej to pierwsze.
Poza tym mam jeszcze pytanie. Jeśli się nie mylę to jeden schron był przelotowy a drugi nie?
Noi decydujące pytanie... skąd przekonanie że miał się tam mieścic pociąg sztabowy?
pomysłów można mieć kilka co do tego... ale to tylko moje obserwacje.

co do Konewki to uważam że jest troche lipa że budynki w otpczeniu mają zamurowane wejścia... można w przyszłości je nieżle wykorzystać... wiadomo kasa.

mam nadzieje że wkrótce dowiemy sie więcej o tych budowlach.

:|

[ Dodano: 3 Kwiecień 2007, 19:13 ]
a tak przy okazji jeszcze jeden wątek... skoro został zamurowany kawałek bocznego tunelu to nie da się z tym nic zrobic? tzn rozumiem że materiał którym zasklepiono otwór jest tak samo twardy jak reszta? jesli to nie jest wyssane z palca to obstawiam że to dosyć ważna informacja dla poszukiwaczy tajemnic... i co cisza? :zdziwko:
Odpowiedz
#12
Mam pytanie dotyczące obiektu w Jeleniu. Mimo ogromnej ilości materiałów na ten temat, świetnych publikacji [zwłaszcza książki "Kwatery główne Hitlera oraz niemieckie stanowiska dowodzenia w Polsce"], nigdzie nie zetknąłem się z odpowiedzią na pytanie jaka była celowosć stworzenia schronu w kształcie ostrołuku ? Pytanie wydaje sie banalne, ale zasadnicze - dlaczego nie ma kształtu takiego jak ten w Konewce ? Przecież taka forma konstrukcji z pewnością była utrudnieniem dla budowniczych. Musi być jakieś logiczne uzasadnienie tej kwestii. Może ktos wie, albo ma własną hipotezę na ten temat ?
Odpowiedz
#13
Bomby spadające na taki obiekt miały mniejszą szanse się przebic przez strop , no i chodziało o nie symetrycznosc obiektu co utrudniało bombardowania (tu sugeruje w czasie II wojny światowej alianci mogli nie znac dokładnych pozycji bunkru bo był ona b dobrze zamaskowany jęzeli znali szacowne rozmiary bombardując taki obiekt mogli nie zbombardować go całego , gdyz dalsza częśc mogła nadawać sie do dalszego uzycia)






GRANDI! Weź troszkę znaków przestankowych rzuć tu i ówdzie bo mnie krew zaleje! Smile
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz
#14
spadajace bomby rykoszetowaly, to raz. A dwa, to co pisal grandi87, ciezej sie przebic przez taki strop. Pokaze to na rysunku, zrobiony w paincie w 2 minuty wiec sie nie przestrasz [Obrazek: scianaln5.jpg]
czerwone strzalki pokazuja miejsce gdzie spada bomba a kreski czerwone pokazuja jakiej grubosci strop musialyby przebic Smile jak widac te takie jajowate maja wielka przewage, poza tym inaczej sie sily rozchodza.
Stowarzyszenie Strzelcy Kaniowscy
Odpowiedz
#15
Dodam tak na marginesie W Wilczym Szańcu bunkry miały kształt jak na rysunku 2 ale miały grubość 8 m. , a w lato panowała tam temperatura sięgająca 70 stopni .
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości