Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wytwórnia samolotów w Łodzi
#1
Czy ktoś z Was, wie może coś na temat wytwórni samolotów, która istniała po wojnie w miejscu, gdzie dziś znajduje się UNIWERSAL. Przyznam, że lotnictwem, nigdy szczególnie się nie interesowałem i sam nie zbadałem tego tematu...
Odpowiedz
#2
W okolicach Uniwersalu?? Ciekawe... Wiem że zakłady lotnicze istniały od 1945 roku tuż za Polmosem na Kopcińskiego. Gdzieś zresztą miałem kilka zdjęć dotyczących tego tematu. Być może na Odkrywcy coś się ostało.
A skąd masz informacje o Uniwersalu?
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#3
Mój ojciec się wychował w okolicach ulicy Przybyszewskiego, więc o tej wytwórni dowiedziałem się od niego. Parę osób, zajmujących się historią Łodzi to potwierdziło. Ala jakoś nigdy do tej pory nie drążyłem tego tematu...
Odpowiedz
#4
Może nie była to wywtwórnia samolotów tylko np. jakiś elementów lub podzespołów do samolotów? Nie słyszałem żeby przed wojną była w Łodzi jakaś wytwórnia samolotów, ale być może mało słyszałem.
Pozdr MJ
Odpowiedz
#5
Rozmawiałem wczoraj z jednym łodzianinem, który twierdzi, że przed wojną była tam fabryka włókiennicza. Niemcy przebranżowili ją na produkującą silniki do samolotów. Po wojnie Polacy przez jakiś czas, dalej prowadzili tam produkcję. Gdy nowy motor testowany był na maszynowni, to podobno cała okolica się trzęsła...
Odpowiedz
#6
Ja słyszałem że gdzieś w tamtym regionie w trakcie okupacji Niemcy produkowali silniki lotnicze BMW i to teoretycznie mogłoby się zgadzać.
Wbrew pozorom nasze miasto produkowało sporo na potrzeby niemieckiego przemysłu zbrojeniowego.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#7
o fabryce silników w tamtej okolicy nie słyszałem, może to nie fabryka była a jakies warsztaty remontowe??
co do zakładów lotniczych w powojennej Łodzi..
dokladnie były tam gdzie gunship mowi - pomiędzy Polmosem a szkołą przy wiadukcie - zdaje się że do tej pory stoją tam budynki zakładów stolarskich Strug- może to te dokładnie, nie wiem..
w latach 1945-1949 mieściły się tam zakłady LWD (Lotnicze Warsztaty Doświadczalne) których głownym konstruktorem był Tadeusz Sołtyk (i konsrtuktor przedwojenny i nazwa nawiązująca do DWL ;-) )
pierwszym samolotem w powojennej Polsce był LWD Szpak- właśnie jako pierwszy samolot został zbudowany w Łodzi..
potem było kilka innych, Żak, Junak, Zuch, Miś, Żuraw - tego ostatniego można w kawałkach obejrzeć w ML w Krakowie..
a sam Sołtyk potem skonstruował Biesa, Iskrę i w planach miał Grota -ale przyszedł 1965, prikaz zza Buga i polski przemysł lotniczy w piz...u polietiał...
a wracając do Łodzi..
obok warsztatów było przyzakładowe lotnisko - zdaje się na terenach dzisiejszego NOMI I GEANTA - nie było zbyt duże, bo np Szpak z tego lotniska wystartował, a lądował już na Lublinku (albo któryś inny, ale taki problem był)
Misia - musieli w kawałkach przetransportować na Lublinek przez całe miasto ( a nie było wtedy szerokich alei tylko węższa ulica Główna) i tam dopiero zmontować w całość i oblatac..
no to chyba na tyle... więcej łódzkich wytwórni lotniczych nie pamiętam, co najwyżej WZL nr 2 (albo 1) ale to jest do dziś, przy ul. Dubois, i jak widać wojskowe śmigłowce nad Lublinkiem, to zazwyczaj albo lecą na remont albo z niego wracają..
wy, siostry, niezły burdel macie w tym archeo!
:-P
Odpowiedz
#8
Właśnie chodziło mi o LWD i inż. T. Sołtyka. Wielce prawdopodobne że przed wojną było tam miękkie pole wzlotów - bo ktoś kiedyś poruszył jakiś wątek związany z wojskowym lotniskiem blisko obecnego centrum Łodzi.
Obecnie na Lublinku są WZL-1 drugie po Świdniku Polskie gniazdo śmigłowców - przynajmniej pod względem remontowym. Jakiś czas temu miało dojść do podpisania 2 porozumień.
Pierwsze dotyczyło zaciesnienia współpracy ze Świdnikiem, a drugie w ramach współpracy z Politechniką Łódzką utworzenia bazy naukowo-technicznej. To drugie chyba udało się zrealizować bo kumpel z wydziału mechanicznego miał tam przez jakiś czas praktyki.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#9
Na placu Niepodległości (dawnym placu Leonarda) znajdowały się kiedyś lotnicze zakłady remontowe. Oficerowie mieszkali na ulicy Kilińskiego. Ze względu na hałas wytwarzany przez hamownię, na początku lat 50 zakłady przeniesieno w całości na Lublinek, ul. Dubois. Polecam na ten temat artykuł zamieszczony w Nowej Technice Wojskowej w sierpniu 2001 (zresztą mojego autorstwa). Są tam informacje niedostępne gdzie indziej.
Ironrat
Odpowiedz
#10
Silniki BMW produkowano gdzieś w rejonie obecnej ulicy Czerwonej.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#11
A nie był to raczej rejon górniaka i tereny zajęte potem przez lotnicze zakłady remontowe?
Jeśli dobrze pamietam, na placu powinna być tablica upamietniająca robotników rozstrzelanych za sabotaż.
Ironrat
Odpowiedz
#12
Ja z kolei , znam z powojennych moich wlasnych obserwacji ,bo od Gorniaka do domu mialem 10-15 min. per pedes. Otoz Park Leonhardta - pamietam - byl obwiedziony id str.pl.Niepodleglosci plotem drewnianym o wysokosci ok.4m.Hoc wysoki , to mial szpary .Przez nie widywalem czesto ulozone w szeregach kadluby samolotow i oddzielnie spakowane,plaskie skrzydla.Bylo to pod dzisiejszym Uniwersalem. Nie pamietam czy palacyk USC nalezal do Fabryki??? Bywalem tez na Lublinku , gdzie moj sasiad p.Stanislaw Bruzik byp pracownikiem Strazy Przemyslowej..Do warsztatow mi nie pozwalal wchodzic .Byly to - pamietajcie - czasy staliniwskie , przed 1956 r i zdaniem czerwonych wrog czychal za rogiem .Mozna bylo szybko trafic do ,,pierdla''.

Pozdrawiam - Wasz Oldboy :-D ,

ok333

[ Dodano: 19 Październik 2006, 15:00 ]
Dzisiaj wyGooglalem takiego rodzynka :

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ak-ansichtskarten.de/">http://www.ak-ansichtskarten.de/</a><!-- m -->

Wkleilem pocztowke z okresu , kiedy naszemu miastu krolowal gen.Litzmann, zebyscie mogli zobaczyc sasiadujace z fabryka/montownia od S-W tereny po drugiej stronie ul.Pabianickiej. A moze sposob kadru byl celowy ? A moze , gdyby fotografujacy skierowal Leitz'e bardziej w prawo , to trafiony by zostal w czolko :lol: .

Pozdrawiam

ok333

[ Dodano: 19 Październik 2006, 15:09 ]
Sorry ,
z radosci nawet nie spojrzalem na link , tylko bezmyslnie kliknalem i wlepilem.
Nalezy po otwarciu www poszukac w zakladkach : ,,pocztowki Polska'' i wejsc w Lodz.Wlasciwa kartka to 14-ta od gory. Milego buszowania.

ok333
Odpowiedz
#13
[Obrazek: historia01.jpg]

[Obrazek: historia02.jpg]

[Obrazek: historia03.jpg]

Zdjęcia z historii naszego łódzkiego lotnictwa. Przy okazji pytanie zagadka. Co znajduje się na pierwszym planie?

Ironrat
Odpowiedz
#14
2x Mi –1 (Mil - PZL - SM 1)
+
Sputnik ;-)

Tak poważnie to nie wiem co to za latawiec na ostatnim zdjęciu ten 1 planie – może coś do holowania albo jakiś podzespół do czegoś :?:
Z wódką jest jak na wojnie – są straty w ludziach i w sprzęcie Wink
--------------
"[...] pokój, jak prawie wszystkie sprawy tego świata, ma swoją cenę wysoką, ale wymierną. My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor."

Józef Beck (5.V.1939)
Odpowiedz
#15
Moim zdaniem to napewno jakiś obiekt doświadczalny - może jakiś pomniejszony model do badań podzespołów?, cel latający ?. Na stateczniku pionowym jest chyba logo WZL albo PZL.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości