14-02-2015, 21:33
http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/375...,id,t.html
Budowa dworca Łódź Fabryczna. Robotnicy natrafili na bunkier z II wojny światowej
Bunkier zostanie opisany i rozebrany, zaś jego cenne elementy - jak żelbetowe drzwi pancerne - trafią do muzeum w Konewce koło Tomaszowa. Budowa dworca Łódź Fabryczna. Robotnicy natrafili na bunkier z II wojny światowej Podczas budowy dworca Łódź Fabryczna, robotnicy natrafili na niemiecki bunkier z czasów II wojny światowej ( Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego) Odkrycie bunkra na skarpie przy trasie kolejowej, w pobliżu ul. Tramwajowej, było kompletnym zaskoczeniem, bo nie było go na żadnych planach i mapach. Wykonawca robót natychmiast poinformował o znalezisku służby konserwatorskie, a one - po konsultacjach ze znawcami tematu - ustaliły, że jest to schron o charakterze obronnym i przeciwlotniczym, który miał chronić przed bombami i ich odłamkami. reklama Tego typu bunkry Niemcy stawiali w Łodzi w latach 1943-1944, kiedy coraz częściej nad Polską centralną można było zobaczyć samoloty alianckie i radzieckie. Schron, o którym piszemy, stanął w miejscu strategicznym: tuż koło dworca i magazynu kolejowego. - Bunkier ma duże znaczenie jako cenna pamiątka historyczna. Jednak nie ma on charakteru unikatowego, dlatego po wykonaniu drobiazgowej dokumentacji (w tym fotograficznej) zostanie rozebrany - mówi Piotr Ugorowicz z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi. Ta decyzja ucieszy inwestorów, bo nie zablokuje ważnych przedsięwzięć. Chodzi o to, że schron tkwi w pobliżu budowanego dworca Łódź Fabryczna i tunelu dojazdowego. Ponadto znajduje się on w śladzie projektowanej ul. Nowowęglowej. Plan jest taki, że schron zostanie rozebrany, a jego cenne elementy zostaną przewiezione do słynnego - mającego status muzeum - bunkra w Konewce koło Tomaszowa Mazowieckiego. Co zostanie zabrane i kiedy to nastąpi? - Najcenniejszym elementem są żelbetowe drzwi pancerne - razem z futryną - które zabezpieczały wejście przed wybuchami i odłamkami - wyjaśnia Juliusz Szymański, szef trasy turystycznej Bunkier w Konewce. - Ponadto ciekawa jest zasuwa systemu wentylacyjnego, która dziś staje się coraz większą rzadkością. Przedmioty te zabierzemy w najbliższych tygodniach, gdy się ociepli i w miejscu tym rozpoczną się prace ziemne. Bunkier ma dwa wejścia, tak aby w przypadku zniszczenia jednego można było skorzystać z drugiego. Składa się z dwóch komór i korytarza w formie zygzaka. Schron ma 12 metrów długości, prawie 7 metrów szerokości i ponad dwa metry wysokości. Do tego dochodzi strop o grubości 20 centymetrów. To pierwsze tak niezwykłe odkrycie przy budowie podziemnego Dworca Fabrycznego, bo do tej pory odkrywano przy ulicy Kilińskiego fundamenty starych, dawno rozebranych kamienic.
Czytaj więcej: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/375...,id,t.html
jakby nie ten dział to proszę przenieść
Budowa dworca Łódź Fabryczna. Robotnicy natrafili na bunkier z II wojny światowej
Bunkier zostanie opisany i rozebrany, zaś jego cenne elementy - jak żelbetowe drzwi pancerne - trafią do muzeum w Konewce koło Tomaszowa. Budowa dworca Łódź Fabryczna. Robotnicy natrafili na bunkier z II wojny światowej Podczas budowy dworca Łódź Fabryczna, robotnicy natrafili na niemiecki bunkier z czasów II wojny światowej ( Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego) Odkrycie bunkra na skarpie przy trasie kolejowej, w pobliżu ul. Tramwajowej, było kompletnym zaskoczeniem, bo nie było go na żadnych planach i mapach. Wykonawca robót natychmiast poinformował o znalezisku służby konserwatorskie, a one - po konsultacjach ze znawcami tematu - ustaliły, że jest to schron o charakterze obronnym i przeciwlotniczym, który miał chronić przed bombami i ich odłamkami. reklama Tego typu bunkry Niemcy stawiali w Łodzi w latach 1943-1944, kiedy coraz częściej nad Polską centralną można było zobaczyć samoloty alianckie i radzieckie. Schron, o którym piszemy, stanął w miejscu strategicznym: tuż koło dworca i magazynu kolejowego. - Bunkier ma duże znaczenie jako cenna pamiątka historyczna. Jednak nie ma on charakteru unikatowego, dlatego po wykonaniu drobiazgowej dokumentacji (w tym fotograficznej) zostanie rozebrany - mówi Piotr Ugorowicz z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi. Ta decyzja ucieszy inwestorów, bo nie zablokuje ważnych przedsięwzięć. Chodzi o to, że schron tkwi w pobliżu budowanego dworca Łódź Fabryczna i tunelu dojazdowego. Ponadto znajduje się on w śladzie projektowanej ul. Nowowęglowej. Plan jest taki, że schron zostanie rozebrany, a jego cenne elementy zostaną przewiezione do słynnego - mającego status muzeum - bunkra w Konewce koło Tomaszowa Mazowieckiego. Co zostanie zabrane i kiedy to nastąpi? - Najcenniejszym elementem są żelbetowe drzwi pancerne - razem z futryną - które zabezpieczały wejście przed wybuchami i odłamkami - wyjaśnia Juliusz Szymański, szef trasy turystycznej Bunkier w Konewce. - Ponadto ciekawa jest zasuwa systemu wentylacyjnego, która dziś staje się coraz większą rzadkością. Przedmioty te zabierzemy w najbliższych tygodniach, gdy się ociepli i w miejscu tym rozpoczną się prace ziemne. Bunkier ma dwa wejścia, tak aby w przypadku zniszczenia jednego można było skorzystać z drugiego. Składa się z dwóch komór i korytarza w formie zygzaka. Schron ma 12 metrów długości, prawie 7 metrów szerokości i ponad dwa metry wysokości. Do tego dochodzi strop o grubości 20 centymetrów. To pierwsze tak niezwykłe odkrycie przy budowie podziemnego Dworca Fabrycznego, bo do tej pory odkrywano przy ulicy Kilińskiego fundamenty starych, dawno rozebranych kamienic.
Czytaj więcej: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/375...,id,t.html
jakby nie ten dział to proszę przenieść