Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zgierz
#61
Jagoda, a co znaczy ten skrót: LWD ?
Odpowiedz
#62
Może chodzi o LWP?
Odpowiedz
#63
Lotnicze Warsztaty Doświadczalne. Początki reaktywacji przemysłu lotniczego w Polsce powojennej. Głownym konstruktorem był inż. Tadeusz Sołtyk, twórca TS-8 Bies i TS-11 Iskra a także wspoltworca przedwojennego PZL-43 Sum.
Dzięki LWD powstały takie konstrukcje jak LWD Szpak oraz LWD Junak.
Warsztaty powstały w Łodzi w kwietniu 1945 roku jako kontynuator przedwojennych Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych budujących maszyny RWD.
Początkowo siedziba mieściła się w poniemieckiej montowni na Górniaku (ale miejsce przypadło to Wojskowym Zakładom Lotniczym), następnie zagościła na dłużej w zakładach i polu wzlotów między Wydawniczą, Konstytucyjną, Piłsudskiego i torami kolejowymi (mniej więcej w miejscu drukarni i Reala).

Sent from my RM-825_eu_poland_345 using Tapatalk
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#64
Odpowiedź wyczerpująca Inżynier Sołtyk, to postać znana ale ten skrót? Nie wszyscy go znali. Dziękuję.
Odpowiedz
#65
Odnośnie wizytacji AH w Dąbrówce też słyszałem taką wersje, jednak nie ma pewności czy samo lądowanie odbyło się właśnie w Dąbrówce czy może jednak na Lublinku.Tak samo jak sama wizyta.Za to jest wersja iż przejeżdżał przez Zgierz po inspekcji 30. dywizji piechoty 8. Armii. pod Strykowem.

Cały tekst: http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,12477...z2sQds1vXN
Jak Feniks z popiołów......
Odpowiedz
#66
(03-02-2014, 20:35)gunship napisał(a): Warsztaty powstały w Łodzi w kwietniu 1945 roku jako kontynuator przedwojennych Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych budujących maszyny RWD.
Początkowo siedziba mieściła się w poniemieckiej montowni na Górniaku (ale miejsce przypadło to Wojskowym Zakładom Lotniczym), następnie zagościła na dłużej w zakładach i polu wzlotów między Wydawniczą, Konstytucyjną, Piłsudskiego i torami kolejowymi (mniej więcej w miejscu drukarni i Reala).

Sent from my RM-825_eu_poland_345 using Tapatalk

Małe sprostowanie
Trudno nazwać LWD kontynuacją RWD, w ścisłym tego słowa znaczeniu. Należy raczej powiedzieć o kontynuacji doświadczeń i projektowania w zakresie budowy i konstruowania samolotów.

Siedzibą na początku (krótko) był Lublin, a następnie od Lutego 1945 do 1950 była Łódź, nic mi nie wiadomo o lokalizacji na Górniaku, nie mniej w książce "Łódzkie samoloty inż. Sołtyka" Edwarda Koncent-Zielińskiego jako jedyną lokalizację autor wskazuje ul. Zagajnikową 56 (obecnie Kopcińskiego traz jest tam NFZ i SR Łódź - Widzew) dawną fabrykę mebli (fabryka między szkołą i Polmosem).

Pole wzlotów było zlokalizowane wzdłuż torów kolejowych do dw. Łódź Fabryczna mniej więcej od wydawniczej do Reala. Do niedawna stał tam jeszcze drewniany hangar przetransportowany bodajże w roku 1947 z Ornety.

Co ciekawe działalność doświadczalna i konstrukcyjna w zakresie awiacji była przez pewien czas działalnością uboczną (chociaż statutowo główną) natomiast na pierwszy plan wysunęło się konstruowanie mebli (sic!) podobno bardzo pożądanych przez łódzkich notabli.

Działalność LWD to temat na osobny wątek, za offtopic przepraszam
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości