Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rogowska Kolej Wąskotorowa
#1
Witam!
To mój pierwszy post na forum. Tutaj krótko się przedstawiłem. Poniżej z prezentuję historię Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Zawarłem w niej tylko najistotniejsze wydarzenia.

Po grudniowej bitwie pod Brzezinami, front ustabilizował się wzdłuż rzek Bzury, Rawki i Pilicy. By usprawnić zaopatrzenie swoich wojsk armia niemiecka podjęła decyzję o budowie wojskowej kolei polowej (Herees-Feldbahn) o prześwicie torów 600 mm od stacji drogi żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej w Rogowie ku linii frontu. Wraz z nadejściem odwilży 28 lutego 1915 roku kompanie kolejowe (Reserve Eisenbahn Kompanie) rozpoczęły budowę. Do lata wybudowano zliczącą 48 km linię do Białej (dziś Biała Rawska), oraz odgałęzienie Rawa - Żdżary, przez Cielądz - 20 km.

[Obrazek: rogow1915my0.jpg]
Parowozownia Rogów - 1915 r.

Po odzyskaniu niepodległości linia została przekuta przez ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych. Na początku lat 20-tych rozebrano linię do Żdżar. Koleje polowe były budowane pospiesznie i prowizorycznie. Wszystkie budynki i mosty były drewniane. Torowisko nie było przewidziane do wieloletniej eksploatacji. Stan nawierzchni systematycznie pogarszał się. Poważnego remontu kolejka doczekała się dopiero w 1954 roku. Wymieniono wtedy szyny i podkłady na całej linii. Wtedy także przekuto kolejkę - czyli poszerzono rozstaw z 600 mm do 750 mm. Nowa szerokość była znormalizowanym rozstawem szyn na kolejach wąskotorowych bloku wschodniego.

Na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej eksploatowano typowy dla niemieckich kolei polowych tabor typu HF. Tabor ten był zbudowany na tor 600 mm, toteż po przekuciu kolejki musiano wymienić wszystkie wagony i parowozy. Dziś na kolejce nie ma już żadnego taboru który kursował podczas I wojny światowej. W latach 1974-75 na kolejkę przybyły nowoczesne jak na tamte czasy rumuńskie lokomotywy spalinowe. Wtedy także ostatecznie wycofano trakcję parową.

Od początku lat 90-tych rogowska wąskotorówka, tak jak i pozostałe polskie kolejki przeżywała poważny kryzys. Główną przyczyną tych problemów był spadek przewozów - zarówno pasażerskich jak i towarowych. By zabezpieczyć los zabytkowej kolejki w 1996 roku grupa miłośników podjęła starania o wpisanie kolejki rogowskiej do rejestru zabytków. Trud został uwieńczony sukcesem. Linia wraz z taborem została umieszczona w rejestrze. W 2001 roku Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o likwidacji. Był to okres zamykania większości polskich kolei wąskotorowych. Kolejka jednak oparła się unicestwieniu. Uratowała ją Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych - grupa pasjonatów, pracujących dla dobra zabytków techniki. Dziś Rogowska Kolej Wąskotorowa jest pierwszą i jedyną koleją muzealną w województwie łódzkim. Większość prac na kolejce wykonują wolontariusze - ludzie którzy poświęcają kolejce większość swojego wolnego czasu.

W ciągu pierwszych pięciu lat działalności udało nam się zgromadzić na stacji w Rogowie drugą co do wielkości (po państwowym Muzeum Kolei Wąskotorowych w Sochaczewie) kolekcję zabytkowych wagonów i lokomotyw. Większość z nich została w ostatniej chwili uratowana "spod palnika" złomiarzy. Każdy remontowany wagon lub lokomotywa otrzymuje oryginalne malowanie w tym także oznaczenia. Dlatego na wagonach widnieje np. napis P.K.P. lub Cukrownia Kruszwica mimo że tabor ten nie stanowi już własności tych przedsiębiorstw. Udało się także wznowić przewozy turystyczne na kolejce. W zaszłym roku odremontowano zabytkowy Magazyn Nr 1 z 1922 roku w którym została urządzona wystawa dot. historii Kolei Rogowskiej. FPKW - opiekun wąskotorówki jest Organizacją Pożytku Publicznego. Gorąco zachęcam do przekazania 1% na rogowskie zabytki.

Informacje o aktualnych wydarzeniach na kolejce można znaleźć na stronie FPKW - www.fpkw.pl w dziale poświęconym tej kolejce.
Odpowiedz
#2
fajny temat bedąc w rogowie zobaczyłem super tablice carską gdzie to nie napisze ale jak coś wyśle ci info na priva , w rogowie bawiłem swojego czasu fajny teren na 39 rok;-p zbierasz kolej???

[ Dodano: 6 Marzec 2007, 21:20 ]
a i mam namiar na kolejarski przedwojenny mundur kolo rogowa jak interesuje daj cynk
Odpowiedz
#3
Chetnie obejrzal bym te tablice . Kobieras , masz moze jakas fote ? Ja , z kolei mam mundur tzn. czapke ,,rogata'' i marynarke , lecz powojenne , od kolejarza - kuzyna z Koluszek . Ale lezy jak ulal . Szukam trabki i lizaka oraz gwizdka starego kolejarskiego ( cienki i dlugi , czarny ) .

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#4
nie niestety nie mam więc nie pomoge ale jak coś z koleji mi sie trafi to z chęcią wymienie się na stare zdjęcia w mundurach wojsko oczywiscie
Odpowiedz
#5
...ale 1% z podatku mozna na nia wplacic . FPKW , ktora operuje na niej jest Organizacja Pozytku Publicznego. Moj ksiegowy juz dostal takie polecenie. Smile
Odpowiedz
#6
Rogów - zdjęcia lotnicze
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.szukamypolski.com/details.php?image_id=5980">http://www.szukamypolski.com/details.php?image_id=5980</a><!-- m -->
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Odpowiedz
#7
bartek bijak napisał(a):Rogów - zdjęcia lotnicze
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.szukamypolski.com/details.php?image_id=5980">http://www.szukamypolski.com/details.php?image_id=5980</a><!-- m -->
Już kiedyś trafiłem na te zdjęcia. Niestety są bardzo niewyraźne. Sądzę że to widok stacji normalnotorowej. Jakieś 500m na północ od budowanej wówczas wąskotorowej stacji Rogów - dziś Rogów Towarowy Wąskotorowy.

kobieras39 napisał(a):w rogowie bawiłem swojego czasu fajny teren na 39 rok;-p zbierasz kolej???
Coś tam zbieram. Smile
A o czym mówisz konkretnie?
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości