Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lotnisko pod Aleksandrowem
#1
Ktos cos wie na temat lotniska pod Alaksandrowem w tej chwili znajduja sie tam dzialki oraz stacja wodociagowa i chyba tam maja budowac fabryke (Protect & Gamble chyba). Mozna tam dojsc wychodzac na zachod z torfowiska rabien. Z opowiesci taty wiem bylo tam duze lotnisko gdzies do ok1956 roku potem cale sie spalilo. Moj ojciec tam mieszkal jak byl maly z tego co mi opowiadal plomienie byly takie ze nie dalo sie podejsc blizej niz na kilkadziesiat metrow, pomimo tego ze sciagnieto straz z calego powiatu i lodzi nie udalo sie ugasic pozaru wszytko splonelo, lotnisko bylo calkiem duze, szczyciolo sie tym ze posiadalo najwiekszy hangar w polsce w tamtym okresie. Tego co tata mi opowiadal to bylo sporo samolotow i prawie co dzien lataly. dopytam sie babci jaki byl to typ lotniska i cos wiecej... Babcia cos opowiadala ze bylo to podpalenie i nawet po miescie chodzily plotki kto konkretnie to podpalil.
Odpowiedz
#2
Było to lotnisko Areoklubu Łódzkiego. O pożarze nic nie wiem w zasadzie trudno spalić trawiasty pas startowy (pole wzlotów) ale zapewne chodziło Ci o budynki. Właśnie gdzieś w połowie lat 50-tych lub pod ich koniec (być może po rzeczonym pożarze) Areoklub przeniósł się na Lublinek.
Pozdr MJ
Odpowiedz
#3
Zgadza się lotnisko było i chyba jako pole wzlotów funkcjonuje nadal (?). Na przełomie lat 50/60 było planem filmowym min. "Stawki..." jak i "Pancernych".
W raz z rozwojem ruchu lotniczego na Lublinku, a co za tym idzie podniesionymi wymogami bezpieczeństwa, planowano przesiedli Aeroklub Łódzki właśnie z powrotem do Aleksandrowa.
Co z tego wyniknie - nie wiadomo. Czy ma ktoś informacje dotyczące genezy tego lotniska?
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#4
Na terenie lotniska jak już ktoś napisał ma powstać fabryka Protect & Gamble (już były sprawdzane grunty pod zabudowę) i dodatkowo oddział ABB z produkcją silników. Teren lotniska zastał włączony do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Odpowiedz
#5
Jesli chodzi o geneze lotniska to bylo ono budowane lub rozbudowywane w czasie 2 wojny swiatowej. Babcia mowila ze niektorzy z okolicznych mieszkancow pracowali przy budowie/rozbudowie tego lotniska. czy istanialo ono przed wojna, czy zostalo w trakcie wybudowane od podstaw tego niewiem(dziadkowie przybyli do aleksandrowa tuz po wojnie), ale moge sie dowiedziec(moze jacys znajomi babci beda wiedziec). Jesto pewnie jedno z nielicznych lotnisk nieznisczonych podczas wojny. tuz po wojnie mialo ono najwiekszy hangar lotniczy w polsce (byl wybudownay podczas wojny przez niemcow ).
Jako dodatkowe info. obok lotniska tam gdzie dzis znajdoja sie zaklady miesne Luxor, byl targ miesny, pozniej powstala ubojnia, a potem caly teren targu przejela ubojnia i targ zlikwidowano.
Odpowiedz
#6
na torfowiskach Rąbień pracowali przymusowo robotnicy tyle mogę się wypowiedzieć poza tematem
Wolę mieć jedną dywizję niemiecką przed sobą niż jedną dywizję francuską za sobą. Paton
Odpowiedz
#7
Lotnisko Aleksandrów Łódzki w 1939 roku znalazło się w strukturze planowanych polowych lotnisk rejonu łódzkiego ( tak jak analogiczne Bechcice, Ksawerów-Widzew, Lublinek, Skotniki, Sokolniki, Kuciny-Dalików), wg mojej wiedzy z lotniska w Aleksandrowie korzystały kole 3-4. IX. 1939 roku tylko elementy 63 Eskadry Obserwacyjnej ( dokładnie II/63 pluton). Wzmianka o lotnisku w Aleksandrowie Łódzkim w książce M. Emmerlinga pojawia się kilkakrotnie na okoliczność działań 1. Luftflotte w dniu 04, IX. 1939, eskadra wydzielona z KG 53 kierując się na lotnisko polowe w Kucinach zaobserwowało 11 szt polskich dwupłatowców. Późniejsze wzmianki dotyczące tego lotniska określają je jako lądowisko na, którym nie zaobserwowano aktywności polskiego lotnictwa. Jednak w odniesieniu do informacji serwowanych przez Pana M. Emmerlinga, radziłbym pozostawać w lekkim dystansie.

pozdrawiam
witek
Odpowiedz
#8
Tak w uzupełnieniu czynne było do pożaru hangaru tj do 1961 roku
witek
Odpowiedz
#9
Później pomieszczenia po aeroklubie zajął Rejon Dróg Publicznych. W byłym kapitanacie „portu lotniczego” duże przeszklone, półokrągłe pomieszczenie urzędował dyrektor rejonu.
W końcu lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych z lotniska startowały kukuruźniki do oprysków lasu. Za 50 zł pilot oferował przelot
(muszę się przyznać, że gdy zobaczyłem samolot z bliska to stchórzyłem).
Pozdrawiam
Leszek
Odpowiedz
#10
Witam.
Z tego co dowiedziałem się od mieszkańców Aleksandrowa w czasie ostatniej wojny z lotniska startowały samoloty Luftwaffe.Były tam też magazyny amunicji.
Pozostałości po tych magazynach wygrzebują budowniczowie pampersa.
Pzdr
Powyższy post został utworzony wyłącznie ze zrecyklingowanych literek najwyższej jakości,poddanych procesowi starannej selekcji.
Odpowiedz
#11
Przed wojną było tam tylko pole wzlotów. Niemcy rozbudowali infrastrukturę min.: wieża kontroli, kilka hangarów, magazyny oraz betonowa płyta postojowa.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#12
Odświeżam ten temat, ponieważ wczoraj udało mi się ustalić parę zaskakujących faktów. Z Archiwum USA dostałem zdjęcie Aleksandrowa Łódzkiego ( Wirkheim) datowane 16.08.1944. I przeżyłem pewnego rodzaju szok. Całe życie myślałem, że w czasie drugiej wojny światowej Niemcy rozbudowywali lotnisko na południe od centrum ( przed Wolą Grzymkową). A tymczasem na zdjęciu jest tam zaorane pole. Nie ma budynku kapitanatu , nie ma hangaru jakoby zbudowanego przez Niemców ( dziś rozmawiałem z osobą która pamięta, ze w końcu lat 50 ten hangar był jak nowy, więc musiał być dopiero co wybudowany), nie ma nic.
Natomiast w innym miejscu jest pas startowy o długości ok. 500m (dziś zmierzyłem)
są na nim ślady startu i przyziemniania, jest spore miejsce parkowania, jest stacja paliwowa i jest coś co wygląda na stanowisko przeciwlotnicze. I co ciekawego niedaleko jest duuży hangar. Może tam przeprowadzano naprawy? Tylko zastanawia mnie jedno. Skąd się wziął taki błąd historii?

Nie mogę dodać załączników, gdyż nie ma obsługi tiff
Odpowiedz
#13
Błąd mógł się wziąć z faktu iż osobne zdjęcia były robione dla potrzeb cywilnych (np do tworzenia map) a inne dla potrzeb wojskowych.
Sam mam przykład zdjęć również z sierpnia 1944, terenu obecnej Leźnicy Wielkiej. Ani śladu lotniska, tylko polaaaaaa a lotnisko istniało i to nawet z betonowym pasem Smile
Zdjęcia obiektów wojskowych były oznaczone jako GEHEIM czyli tajne.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#14
Możliwe, chociaż jeżeli chodzi o Leźnicę Wlk, to prawdopodobnie nie była ona niemieckim lotniskiem. Służyłem w Leżnicy, przez rok przedeptałem lotnisko wzdłuż i wszerz i betonowego pasa nie widziałem. Owszem, jest pas, ale na linii wschód zachód i wybudowany był przez rosjan. Podejrzewam, że niemieckie lotnisko było bardziej na północ, obok Leźnicy Małej. Niektóre źródła mówią o Krzepocinek II, ale wydaje mi się to mało prawdopodobne.
w załączeniu zdjęcie "lotniska" i pasa startowego.


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz
#15
Z lotniskiem w Leźnicy to jest tak, że już podobno przed wojną były plany budowy na tym terenie lotniska wojskowego dla nowego pułku lotniczego. Krążą legendy o prowizorycznym hangarze który stał tam przed wrześniem 1939 ale brak jakichkolwiek potwierdzeń tych rewelacji.
Nie wiem w którym roku Niemcy rozpoczęli prace na tym terenie ale z danych które posiadam, po sobie pozostawili następujące obiekty:
- pas startowy o nawierzchni betonowej znajdujący się mniej więcej pod obecnym pasem 1200x70 m na kierunku W <-> E (obecny pas ma 2500x60m)
- pas startowy o nawierzchni betonowej? 500x75 m na kierunku SW <-> NE zlokalizowany na południe od obecnego pasa. Południowy kraniec zaczynał się tam gdzie stoi / stał Lim (za blokami)
- coś udającego CPPS na zachodnim końcu pasa o wymiarach 200x150 m,
- hangar w zachodniej części lotniska,
- 2 stacje paliw z czego jedna używana do dziś, druga nie istnieje,
- bocznica kolejki wąskotorowej, odchodząca od linii Sierpów -> Dąbie
- betonowe drogi kołowania i stojanki
- stacja meteo
- magazyn broni
Wiem że w 1944 roku stacjonowała tam eskadra Ju-87 przebazowana z Lublinka, nocne myśliwce Bf-110/ Me-210? / Ju-88 a także eskadra bombowa. W każdym razie lotnisko było budowane z myślą o przyjmowaniu cięższych maszyn (szerokość pasa startowego) a także większe odległości między stojankami.
Do stycznia 1945 roku stacjonował tam także batalion budowy lotnisk, więc lotnisko było cały czas rozbudowywane.
Radzieccy zbyt długo tam nie zagościli bo po zakończeniu wojny przeniosły się tam 9,10 i 11 PLM czyli 3 Brandenburska Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości