Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
JW Zgierz-las
#55

.jpg   thumb_SG-38_03.jpg (Rozmiar: 3.83 KB / Pobrań: 28)    
.jpg   thumb_SG-38K.jpg (Rozmiar: 3.96 KB / Pobrań: 28)
Szybowiec szkolny SG-38 "Schulgleiter" (DFS SG 38 "Schulgleiter") jest typową kratową konstrukcją szybowca szkolnego, przyjętego przed 1939 r. w Niemczech jako szybowiec-monotyp do szkolenia pilotów. Konstrukcja ta powstała w wyniku zaprojektowania szybowca z wykorzystaniem elementów wcześniejszych szybowców Zögling 1931, Lippisch-Zoegling 12 (oznaczenie wg [1]- Zögling 12 m), Zögling 1935 oraz Grunau 9 (ESG-9). Dokumentacja szybowca SG-38 została opracowana przez konstruktorów Rehberga, Schneidera i Hofmanna. Prototyp został oblatany w 1938 r.

Był podstawowym sprzętem latającym w procesie szkolenia pilotów szybowcowych I i II stopnia (kategorii A i B). Serię próbną uruchomiono w 1940, a od 1941 oddano je do produkcji masowej. Wg [1]- pierwsze szybowce SG-38 zostały wyprodukowane przez zakłady Flugzeugbau Schneider w Jeżowie Sudeckim w 1938 r. Budowano je w wytwórni macierzystej E. Schneider Fluzeugbau w Grunowie i w wielu wytwórniach w Niemczech i okupowanej Europie. Istniała również wersja SG-38K z obudowaną kabinką pilota. Ogółem wykonano około 9000 egz. (wg [1]- w okresie od 1938 r. do 1945 r. zbudowano kilkanaście setek tych szybowców), co było ewenementem na skalę świata. SG-38 stanowił wzorzec dla innych konstrukcji tej klasy.

W Polsce.

W polskim rejestrze statków powietrznych IKCSP figurują 383 egz. SG-38 Było ich jednak nieco więcej. Znane były przypadki przechowywania nierejestrowanych szybowców w ośrodkach szkolnych i aeroklubach, traktowanych jako źródło części zamiennych lub egzemplarze zapasowe, wprowadzane w miejsce zniszczonych w wypadkach lotniczych. Według ostrożnych szacunków łączna liczba SG-38 wynosiła ok. 400 egz. (wg [1]- w Polsce było 378 szybowców SG-38). Na przełomie lipca i sierpnia 1945 r. członkowie warszawskiego Koła Lotniczego Studentów Szkoły Inżynierskiej im. Wawelberga i Rotwanda wykonywali loty na SG-38, SG-38K w byłej szkole NSFK w Rzadkowie k/Piły na Pomorzu. W Łodzi odnaleziono nieco szybowców SG-38 i Grunau ”Baby II” złożonych na pobliskim szybowisku Dąbrówka k/Zgierza oraz w składnicy i warsztatach b. NSFK mieszczących się w śródmieściu. Również w Grodźcu k/Będzina uzyskano kilka uszkodzonych SG-38. Duże ilości szybowców tego typu odnaleziono w Grunowie. Dalsze 45 egz. odnaleziono na terenie byłej szkoły szybowcowej Luftwaffe w Ligotce Dolnej.

Montaż tych szybowców był prowadzony w polskich warsztatach również z osobnych elementów, nowo opłótnionych, nie pochodzących z kompletów. Wbrew daleko posuniętej standaryzacji, części nie pasowały do siebie, co prowadziło do konieczności wykonania np. nowych okuć. W latach 1948-1950 zmontowano 49 takich egz., z tego: 23 w OWL Warszawa, 16 w OWS Katowice i 10 w OWL Poznań. Oprócz wyżej wspomnianych podobne prace przeprowadzano wcześniej w PZL Mielec, OWS Gdańsk, OWS Krosno i OWS Jeżów.

Na SG-38 i SG-38K prowadzono szkolenie z lin gumowych na zboczach górskich i za wyciągarką w terenie płaskim. W pierwszych latach po wojnie stanowiły wyposażenie wszystkich szkół i ośrodków szybowcowych oraz aeroklubów regionalnych od 1945 r. W 1948 r. szybowcowi SG-38 nadano polską, oficjalną nazwę- ”Patyk” jednak później ze stosowania tej nazwy zrezygnowano. Wycofano je w latach 1951-1952 (lub 1953), zastępując rodzimymi IS-3 ABC.

W zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie znajduje się szybowiec SG-38. Pochodzi z partii szybowców używanych w Polsce w pierwszych latach powojennych i został przekazany do magazynów Muzeum Komunikacji w Gądkowie, skąd po kolejnych przeprowadzkach trafił w 1963 r. do zbioru Muzeum Lotnictwa i Astronautyki.

Również w latach 1950-tych na szybowcach SG-38 latali w Pakistanie Maria Younga-Mikulska i Zbigniew Mikulski. Byli oni instruktorami szybownictwa w Royal Pakistan Air Force.

Konstrukcja:

Dane techniczne SG-38 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,41 m, długość- 6,28 m, wysokość- 2,43 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 105 kg, masa użyteczna- 105 kg, masa całkowita- 210 kg.
Doskonałość- 10, doskonałość w wersji z kabinką SG-38K- 12, opadanie- 1,30 m/s.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
JW Zgierz-las - przez B@rtek - 08-02-2010, 11:40
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 18-10-2012, 22:36
RE: JW Zgierz-las - przez B@rtek - 12-11-2012, 18:19
RE: JW Zgierz-las - przez gunship - 19-10-2012, 09:40
RE: JW Zgierz-las - przez speed - 19-10-2012, 20:12
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 19-10-2012, 20:44
RE: JW Zgierz-las - przez Leszek - 12-11-2012, 20:23
RE: JW Zgierz-las - przez B@rtek - 13-11-2012, 19:19
RE: JW Zgierz-las - przez krystian252 - 26-11-2012, 21:28
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 12-11-2012, 20:47
RE: JW Zgierz-las - przez speed - 12-11-2012, 22:30
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 12-11-2012, 23:07
RE: JW Zgierz-las - przez Leszek - 13-11-2012, 21:02
RE: JW Zgierz-las - przez Leszek - 27-11-2012, 00:13
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 07-01-2018, 16:09
RE: JW Zgierz-las - przez dziob - 27-11-2012, 20:26
RE: JW Zgierz-las - przez Diafragma - 09-02-2016, 22:06
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 21-12-2017, 01:51
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 21-12-2017, 09:33
RE: JW Zgierz-las - przez gunship - 29-12-2017, 02:10
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 29-12-2017, 19:14
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 30-12-2017, 16:16
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 29-12-2017, 20:01
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 29-12-2017, 20:42
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 30-12-2017, 00:41
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 30-12-2017, 09:36
RE: JW Zgierz-las - przez halskir - 02-01-2018, 21:52
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 03-01-2018, 00:31
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 07-01-2018, 16:29
RE: JW Zgierz-las - przez Unono - 19-01-2018, 22:59
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 22-01-2018, 21:06
RE: JW Zgierz-las - przez Unono - 23-01-2018, 15:43
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 23-01-2018, 16:47
RE: JW Zgierz-las - przez gunship - 23-01-2018, 21:49
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 23-01-2018, 21:59
RE: JW Zgierz-las - przez gunship - 23-01-2018, 22:07
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:13
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:17
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:28
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:34
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:38
RE: JW Zgierz-las - przez TT wz.33 - 25-01-2018, 22:40
Re: JW Zgierz-las - przez speed - 08-02-2010, 15:08
Re: JW Zgierz-las - przez dziob - 08-02-2010, 19:53
Re: JW Zgierz-las - przez Leszek - 08-02-2010, 21:10
Re: JW Zgierz-las - przez speed - 08-02-2010, 22:39
Re: JW Zgierz-las - przez Leszek - 09-02-2010, 00:57
Re: JW Zgierz-las - przez KaDe - 09-02-2010, 02:12
Re: JW Zgierz-las - przez dziob - 09-02-2010, 12:12
Re: JW Zgierz-las - przez KaDe - 09-02-2010, 15:17
Re: JW Zgierz-las - przez speed - 09-02-2010, 16:51
Re: JW Zgierz-las - przez Leszek - 09-02-2010, 19:40
Re: JW Zgierz-las - przez B@rtek - 10-02-2010, 18:50
Re: JW Zgierz-las - przez KaDe - 10-02-2010, 19:32
Re: JW Zgierz-las - przez Leszek - 10-02-2010, 22:44
Re: JW Zgierz-las - przez obert8 - 11-02-2010, 17:27
Re: JW Zgierz-las - przez gunship - 22-03-2010, 23:58

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości