Liczba postów: 23
Liczba wątków: 2
Dołączył: Apr 2008
Reputacja:
0
Witam
chciałem rozpocząć wątek dotyczący pałacu w Biernacicach, a w zasadzie jego riun. Z tego co pozostało był to chyba dość duży i bogaty pałac, otoczony parkiem(park istnieje). Podobo pałac był dawniej połączony linią kolejową w pałecem w Dominikowicach. Tam również zachował się park, natomiast nie widać dokładnie w którym miejscu stał pałac. W środku parku jest budynek przypominajacy nieczynną szkołę. Natomiast co do trasy domniemanej kolejki znam miejsce w którym jest mostek pozostałość po lini kolejowej
Liczba postów: 788
Liczba wątków: 192
Dołączył: Oct 2006
Reputacja:
0
"Dwór w Biernacicach wzniesiono w XIX wieku dla ówczesnych właścicieli
majątku - Dzierzbickich. Do naszych czasów z całego założenia
dworsko-parkowego przetrwały ruiny piętrowego dworu
z pozostałością okazałego frontonu, murowany spichlerz oraz park
ze stawami. Dwór zachował w całości obwód murów zewnętrznych,
pozbawiony jest jednak zadaszenia oraz okien i w znacznej
części porośnięty roślinnością, co niewątpliwie dodaje mu uroku.
Obecnie obiekt znajduje się w rękach prywatnych."
("Między Bzurą a Nerem - przewodnik turystyczny")
Co do kolejki to podszedłem do tego bardzo sceptycznie, ale rzuciłem okiem na wigówki (arkusz Uniejów i Ozorków) i ku mojemu zdumieniu odnalazłem na nich linię łączącą oba folwarki. Spojrzałem w legendę i okazało się, że jest to symbol "Kolejka gosp.[odarcza?] lub tramwaj". Czyżby kolejka konna? Wąskotorowka bez połączenia z normalną linią jest chyba ciut bez sensu. Ciekawa sprawa.
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Liczba postów: 487
Liczba wątków: 31
Dołączył: Oct 2007
Reputacja:
5
Z tą kolejką, to troszkę nie tak. W miejscowości Zawada kolejka przecinała Ner i we wsi Dzierżawy rozgałęziała się. Jedna odnoga przez Pełczyńska, Zduny, i Leźnicę w Sierpcu łączyła się z kolejkami kujawskimi.
Druga odnoga z Dzierżawy rozgałęziała się ponownie. Jedna odnoga przekraczała wiaduktem magistralę węglową Sląsk - Porty i biegła do gorzelni Stępniew, drugą można było dojechać do Świnic i ponownie wiaduktem nad magistralą do Ponętowa. Kolejka ta istniała jeszcze po II wojnie światowej.
Pozdrawiam
Leszek
Liczba postów: 23
Liczba wątków: 2
Dołączył: Apr 2008
Reputacja:
0
Ta linia kolejowa miała podobno łączyć tylko te dwa pałace. O połączeniu z innymi liniami kolejowymi nic niestety nie wiem. Mój znajomy widział kiedyś w jakiejś stodole w Dominikowicach rozmontowane szyny kolejowe.
Liczba postów: 487
Liczba wątków: 31
Dołączył: Oct 2007
Reputacja:
5
Wiadukty na węglówce zachowały sie do dziś, czy most na Nerze- nie wiem, ale przyczółki na pewno zostały. Przebieg trasy możesz prześledzić na starych mapach.
Pozdrawiam
Leszek
Liczba postów: 23
Liczba wątków: 2
Dołączył: Apr 2008
Reputacja:
0
ten pierwszy mostek o którym pisałem na poczatku to raczej właśnie takie przyczółki, a co do mostu na Nerze to postaram się kiedyś tam przejechać
Liczba postów: 788
Liczba wątków: 192
Dołączył: Oct 2006
Reputacja:
0
Leszku,
skąd ta wiedza ?
Znasz jakąś literature na ten temat?
Wiesz coś więcej o historii tych linii?
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Liczba postów: 487
Liczba wątków: 31
Dołączył: Oct 2007
Reputacja:
5
Niestety, moja wiedza jest fragmentaryczna i niepełna.
Linie o których pisałem stanowiły zachodnią część kolejek cukrowni w Leśmierzu (prześwit 750 mm). W tej części najdłużej funkcjonował odcinek Sierpc-Leśmierz (jeśli dobrze pamiętam to jeszcze na początku lat siedemdziesiątych). Odcinek ten tracił swoje znaczenie wraz z wybudowaniem bocznicy normalno torowej (obecnie też nieczynna).
Wschodnia część tej kolejki cukrowniczej (prześwit 600 mm) powstała w ten sposób że najprawdopodobniej w latach 30(?) dobudowano linię łączącą Leśmierz z całym systemem kolejek gospodarczych między innymi z cukrownią Młyny pod Piątkiem, Bielawami, Sobotą, a może nawet z cukrownią „Irena” w Łyszkowicach. Część tej linii funkcjonowała do początku lat 80-tych.
Żadnej monografii tych kolejek gospodarczych nie spotkałem. Są to informacje szczątkowe z różnych źródeł. Część mam od ojca, brał udział w projektowaniu bocznicy normalno torowej.
Pozdrawiam
Leszek
W Sierpowie częściowo zachował się jeszcze nasyp odnogi z Dzierżaw- Leźnicy . Ta do Sierpowa została rozebrana kilka lat temu , niestety .
Liczba postów: 2
Liczba wątków: 0
Dołączył: May 2008
Reputacja:
0
Hmmmm
Zastanawiam się skąd pojawił się tak wspaniały opis przy moim nicku....
Liczba postów: 760
Liczba wątków: 68
Dołączył: Sep 2007
Reputacja:
0
Ten opis, to ranga na forum.
Polecam lekturę :
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.lodz-eksploracja.org/viewtopic.php?f=1&t=10">viewtopic.php?f=1&t=10</a><!-- l -->
Liczba postów: 2,121
Liczba wątków: 247
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
1
Wiadukt nad "węglówką" widoczny jest z przejazdu kolejowego w m. Zalesie, na trasie Wartkowice - Uniejów.
Most na Nerze widać z autostrady, podobnie jak nasyp po których biegły tory kolejki.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Liczba postów: 2,121
Liczba wątków: 247
Dołączył: Aug 2006
Reputacja:
1
01-08-2013, 09:17
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-08-2013, 09:18 przez gunship.)
Niedawno byłem na tym wiadukcie. Faktycznie ciekawe wrażenie, wąskich torów nad magistralą węglową. Co do znaku oznacza on chyba przejazd kolejowy kilkaset metrów dalej.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl