słynny pilot wieluński - Mieczysław Ludwik Kałuża - Wersja do druku +- Łódzkie Forum Eksploracyjne (http://www.lodz-eksploracja.org/forum) +-- Dział: Nasz region (http://www.lodz-eksploracja.org/forum/forum-5.html) +--- Dział: II Rzeczpospolita Polska (http://www.lodz-eksploracja.org/forum/forum-30.html) +--- Wątek: słynny pilot wieluński - Mieczysław Ludwik Kałuża (/thread-2433.html) |
słynny pilot wieluński - Mieczysław Ludwik Kałuża - kelek - 01-04-2007 rysunek przedstawiający Łosia nr 72-115 Mieczysław Ludwik Kałuża – urodził się 12.03.1912 roku w Wieluniu (wg J. Pawlak „ Absolwenci Szkoły Orląt 1925-1939” ur. 14.05.1912), szkolił się w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie w latach 1934-1936 (IX Promocja) kończąc szkolenie z 22 lokatą. Otrzymał przydział do 64 Eskadry Liniowej z 6 Pułku Lotniczego ze Lwowa, w 1938 r ochotniczo przenosi się do 213 Eskadry Bombowej z 1 Pułku Lotniczego. Do 217 Eskadry Bombowej trafia 23 czerwca 1939 roku, w jej składzie zastaje go wybuch wojny. dowódca 217(17) Eskadry Kpt. obs. Eugeniusz Prusiecki W trakcie Kampanii Wrześniowej wykonuje kilka lotów - pierwszy to przebazowanie 17 Eskadry (zmieniono nazwę od 1.09.1939) na lotnisko Stara Wieś k. Węgrowa. Ze względu na zachmurzenie samoloty rozpraszają się, część ląduje przygodnie. Na lotnisko w komplecie trafia tylko klucz dowódcy Eskady kpt. Prusieckiego, w którym Łosia nr 72-115 pilotuje Mieczysław Kałuża. zdjęcia Łosia N 72-115 i plansza barwna Z tego lotniska Eskadra działa do 8 września, „nasz” pilot m.in. bierze udział w wyprawie 7.09 na Łosiu nr 72.118 (dowódca ppor. obs Andrzej Wiśniewski) - lot zakończony przedwcześnie z powodu uszkodzenia samolotu i w wyprawie 8.09 na bombardowanie niemieckiej broni pancernej na wschód od miejscowości Różan ( skład załogi: ppor. obs. Adam Schultz, strzelcy kpr. Tadeusz Dudek i kpr. Antoni Kiełpiński). W dniu 15.09.1939 o godz. 5.40 startuje z lotniska Wielick na rozpoznanie celów w obszarze Lublin-Kraśnik-Annopol na Łosiu nr 72.102 z załogą por. obs. Jan Pawelski, strzelcy kpr. Tadeusz Dudek i kpr. Antoni Kiełpiński. Tuż po starcie, przelatując na wysokości ok. 500 metrów nad torem kolejowym Kowel-Łuck w okolicy osady Perespa – przy stacji kolejowej Antonówka k. Sarn zostaje zestrzelony przez polską artylerię przeciwlotniczą. Z całej załogi ratuje się tylko pilot. Według zeznań, lewy silnik Łosia załadowanego bombami został zapalony już pierwszą serią strzałów. tak mogła wyglądać załoga por. Kałuży - zdjęcie przedwojenne Po ewakuacji na Zachód po przeszkoleniu bierze udział w walkach latając w 300 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Mazowieckiej” gdzie odbywa pełną turę (30) lotów bojowych. Potem zostaje przeszkolony w 54 OTU i 19 listopada trafia do 307 Dywizjonu Myśliwskiego (nocnego) „Lwowskich Puchaczy”. Następnie w okresie od 21 czerwca do 10 sierpnia 1942 r. ponownie w 54 OTU i od 10 sierpnia 1942 r. w 23 squadronie. Od 29 grudnia 1942 r. w jednostce współpracy z obroną przeciwlotniczą 6 AACU. W 1943 roku podczas odpoczynku operacyjnego był instruktorem pilotem / dowódcą eskadry szkolnej w składzie 16(P)SFTS (wg J. Pawlak „ Absolwenci Szkoły Orląt 1925-1939” 2 tury operacyjne wykonał w 301 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Pomorskiej”, a w przerwie operacyjnej dowódca eskadry i instruktor pilotażu w 16 SFTS) . Mieczysław Kałuża w PSP na Zachodzie Podejmuje 3 turę lotów bojowych w składzie 305 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Wielkopolskiej” gdzie jako dowódca Eskadry A wyróżnił się brawurowym lotem z eskadrą na bombardowanie bazy szkoleniowej niemieckich sabotażystów w zamku Chateau Maulney nad Loarą. Później, od października 1944 roku dowodzi Eskadrą B. 23 stycznia 1946 r. przeniesiony do Blackpool. Po wojnie wraca do kraju. Pracował przez pewien czas w Wyższej Szkole Lotniczej w Dęblinie a po zwolnieniu z wojska między innymi w służbie nawigacyjnej PLL LOT. Umiera w Wieluniu 6 maja 1960 r. Mieczysław Ludwik Kałuża - 15 paździerika 1936 r. ppor., por. 1.11(02?).1939 r., kpt. 1.3.1943 r. Odznaczony Virtuti Militari, 4xKrzyżem Walecznych, DFC. grób na cmentarzu w Wieluniu Źródła: Pisemne: Jerzy Pawlak „ Absolwenci Szkoły Orląt 1925-1939”, W-wa 2002 Jerzy Pawlak „ Wrzesień 1939. Polskie Eskadry w Wojnie Obronnej” W-wa 1991 Jerzy B. Cynk „Samolot bombowy PZL P-37 Łoś” W-wa 1990 Skrzydlata Polska nr 36/1989 Internet: Strona o PSP w II wojnie światowej wątek na forum Odkrywcy o PZL 37 Łoś kilka informacji o Mieczysławie Kałuży hasło z Wikipedii poświęcone „naszemu” pilotowi opis samolotu PZL 37 Łoś na zakończenie zapowiedź innego ciekawego tematu- grafika przedstawiająca Łosia zestrzelonego nad Rychłowicami strona modelarska firmy GOMIX zdjęcia modelu kartonowego Łosia nr 72-115 Zdjęcia pochodzą z w/w źródeł jak i z własnego archiwum |