Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pałac w Biernacicach
#1
Witam
chciałem rozpocząć wątek dotyczący pałacu w Biernacicach, a w zasadzie jego riun. Z tego co pozostało był to chyba dość duży i bogaty pałac, otoczony parkiem(park istnieje). Podobo pałac był dawniej połączony linią kolejową w pałecem w Dominikowicach. Tam również zachował się park, natomiast nie widać dokładnie w którym miejscu stał pałac. W środku parku jest budynek przypominajacy nieczynną szkołę. Natomiast co do trasy domniemanej kolejki znam miejsce w którym jest mostek pozostałość po lini kolejowej
Odpowiedz
#2
"Dwór w Biernacicach wzniesiono w XIX wieku dla ówczesnych właścicieli
majątku - Dzierzbickich. Do naszych czasów z całego założenia
dworsko-parkowego przetrwały ruiny piętrowego dworu
z pozostałością okazałego frontonu, murowany spichlerz oraz park
ze stawami. Dwór zachował w całości obwód murów zewnętrznych,
pozbawiony jest jednak zadaszenia oraz okien i w znacznej
części porośnięty roślinnością, co niewątpliwie dodaje mu uroku.
Obecnie obiekt znajduje się w rękach prywatnych."
("Między Bzurą a Nerem - przewodnik turystyczny")

Co do kolejki to podszedłem do tego bardzo sceptycznie, ale rzuciłem okiem na wigówki (arkusz Uniejów i Ozorków) i ku mojemu zdumieniu odnalazłem na nich linię łączącą oba folwarki. Spojrzałem w legendę i okazało się, że jest to symbol "Kolejka gosp.[odarcza?] lub tramwaj". Czyżby kolejka konna? Wąskotorowka bez połączenia z normalną linią jest chyba ciut bez sensu. Ciekawa sprawa.
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Odpowiedz
#3
Z tą kolejką, to troszkę nie tak. W miejscowości Zawada kolejka przecinała Ner i we wsi Dzierżawy rozgałęziała się. Jedna odnoga przez Pełczyńska, Zduny, i Leźnicę w Sierpcu łączyła się z kolejkami kujawskimi.
Druga odnoga z Dzierżawy rozgałęziała się ponownie. Jedna odnoga przekraczała wiaduktem magistralę węglową Sląsk - Porty i biegła do gorzelni Stępniew, drugą można było dojechać do Świnic i ponownie wiaduktem nad magistralą do Ponętowa. Kolejka ta istniała jeszcze po II wojnie światowej.
Pozdrawiam
Leszek
Odpowiedz
#4
Ta linia kolejowa miała podobno łączyć tylko te dwa pałace. O połączeniu z innymi liniami kolejowymi nic niestety nie wiem. Mój znajomy widział kiedyś w jakiejś stodole w Dominikowicach rozmontowane szyny kolejowe.
Odpowiedz
#5
Wiadukty na węglówce zachowały sie do dziś, czy most na Nerze- nie wiem, ale przyczółki na pewno zostały. Przebieg trasy możesz prześledzić na starych mapach.
Pozdrawiam
Leszek
Odpowiedz
#6
ten pierwszy mostek o którym pisałem na poczatku to raczej właśnie takie przyczółki, a co do mostu na Nerze to postaram się kiedyś tam przejechać
Odpowiedz
#7
Leszku,

skąd ta wiedza ?Smile Znasz jakąś literature na ten temat?
Wiesz coś więcej o historii tych linii?
Dajmy Polakom zwalczać się wzajemnie. Nie ma lepszej metody. Wskutek przyczyn politycznych sami eliminują spośród siebie tyle ważnych dla konspiracji figur, ile my nigdy nie moglibyśmy wytłuc [...]
SS-Oberführer W. Bierkamp
Odpowiedz
#8
Niestety, moja wiedza jest fragmentaryczna i niepełna.
Linie o których pisałem stanowiły zachodnią część kolejek cukrowni w Leśmierzu (prześwit 750 mm). W tej części najdłużej funkcjonował odcinek Sierpc-Leśmierz (jeśli dobrze pamiętam to jeszcze na początku lat siedemdziesiątych). Odcinek ten tracił swoje znaczenie wraz z wybudowaniem bocznicy normalno torowej (obecnie też nieczynna).
Wschodnia część tej kolejki cukrowniczej (prześwit 600 mm) powstała w ten sposób że najprawdopodobniej w latach 30(?) dobudowano linię łączącą Leśmierz z całym systemem kolejek gospodarczych między innymi z cukrownią Młyny pod Piątkiem, Bielawami, Sobotą, a może nawet z cukrownią „Irena” w Łyszkowicach. Część tej linii funkcjonowała do początku lat 80-tych.
Żadnej monografii tych kolejek gospodarczych nie spotkałem. Są to informacje szczątkowe z różnych źródeł. Część mam od ojca, brał udział w projektowaniu bocznicy normalno torowej.

Pozdrawiam
Leszek
Odpowiedz
#9
W Sierpowie częściowo zachował się jeszcze nasyp odnogi z Dzierżaw- Leźnicy . Ta do Sierpowa została rozebrana kilka lat temu , niestety .
Odpowiedz
#10
Kolejka O której mowa nie jest niczym innym niż "starą ciuchcią buraczaną" - jak to wspominają ludzie mieszkający dziś w pobliżu przebiegu ówczesnych jej torów. Buraczana dlatego - że głównym materiałem transportu był burak cukrowy, a kolejka dobiegała aż do samej, już dziś nie funkcjonującej cukrowni w Leśmierzu. Jeszcze w latach pięćdziesiątych XX w. transport w pełni funkcjonował, no i właściwie składał się nie z jednej kolejki tylko z kilku (gdyż w sezonie jesiennym intensywnie transportowano burak), na samej linii istniało wiele mijanek usprawniających transport. Obok nich wzdłuż torów zlokalizowanych było wiele pomocniczych urządzeń obsługi jak mini-stacje wraz z wagami ważącymi sprzedawany przez miejscowych asortyment itd. W miejscowości Zduny k. Łęczycy zachowała się reliktowa taka stacja (dziś już dom mieszkalny bez żadnych charakt. cech). W okolicy Leźnicy Małej, szczególnie w pobliżach przecięcia rzek rozpoznać można także nasypy.

Co do ruin dworu i parku, obecnie właścicielem od kilku lat jest obywatel niemiecki. Nie widać żadnej rozpoczętej inwestycji (oprócz szczelnego zagrodzenia całego terenu), nic tez nie słychać o planach, a każdego roku romantyczna ruina sromotnie niszczeje - niedawno zawaliły się ostatnie fragmenty stropowe Sad
Pozdrawiam
Odpowiedz
#11
Hmmmm
Zastanawiam się skąd pojawił się tak wspaniały opis przy moim nicku....
Odpowiedz
#12
Ten opis, to ranga na forum.
Polecam lekturę :
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.lodz-eksploracja.org/viewtopic.php?f=1&t=10">viewtopic.php?f=1&t=10</a><!-- l -->
Odpowiedz
#13
Wiadukt nad "węglówką" widoczny jest z przejazdu kolejowego w m. Zalesie, na trasie Wartkowice - Uniejów.
Most na Nerze widać z autostrady, podobnie jak nasyp po których biegły tory kolejki.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz
#14
Wspomniany wcześniej wiadukt który można dostrzec z przejazdu kolejowego w m. Zalesie lub też Kłódno jak kto woli wygląda obecnie tak
http://imageshack.us/photo/my-images/27/d74i.jpg/
jest już zupełnie odczepiony od gruntu
http://imageshack.us/photo/my-images/856/r1d0.jpg/
mimo wszystko można na niego wejść
http://imageshack.us/photo/my-images/694/u0ig.jpg/
po zdemontowaniu torów był chyba używany był chyba jako wiadukt drogowy, o czym świadczą takie znaki
http://imageshack.us/photo/my-images/13/bj8d.jpg/
oraz fakt że większa część nasypów wykorzystywanych jest obecnie jako drogi
http://imageshack.us/photo/my-images/708/x7q3.jpg/
warto przypomnieć że kolejka buraczana powstała wcześniej niż kolej na Śląsk i wiadukt oraz nasypy zbudowano dopiero podczas budowy magistrali węglowej.
http://imageshack.us/photo/my-images/17/bae3.jpg/
obecnie nasyp jest wykorzystywany jako żwirownia Smile
http://imageshack.us/photo/my-images/825/0gp8.jpg/
w lesie są też widoczne przebiegi starszych nasypów kolejowych z okresu przed budową magistrali węglowej, dobrze są one widoczne na zdjęciu lotniczym
http://imageshack.us/photo/my-images/27/9etd.jpg/

Natomiast wspomniane ruiny mostku w m. Balin wyglądają tak
http://imageshack.us/photo/my-images/580/5ehg.jpg/
niewiele tutaj widać ponieważ wszystko jest zarośnięte i teren jest bardzo podmokły, betonowe przyczółki mostu są także oderwane od nasypu i nie można do nich dotrzeć z żadnej strony.
Odpowiedz
#15
Niedawno byłem na tym wiadukcie. Faktycznie ciekawe wrażenie, wąskich torów nad magistralą węglową. Co do znaku oznacza on chyba przejazd kolejowy kilkaset metrów dalej.
"Bóg walczy po tej stronie, która ma lepszą artylerię" - Napoleon Bonaparte
Scale Model Warehouse Poland smwarehouse.pl
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości